Een briefing schrijven; lastiger dan je denkt. Een goede briefing schrijven is essentieel wanneer je samenwerkt met verschillende (externe) partijen. Maar hoe schrijf je die en wat houdt een briefing nou precies in? Je leest het hieronder. 

Wat is een creatieve briefing?

Een creatieve briefing is een document waarin alle aspecten van een creatief product worden samengevat. Van doelstelling tot budget tot bedrijfsvisie. Het bevat alle details waar rekening mee gehouden moet worden in het creatieproces en schetst hoe het product er uit moet komen te zien. 

Waarom een creatieve briefing schrijven?

Creatieve briefings zijn essentieel voor elk creatief product. Enkel met een goede, doordachte briefing krijg jij als opdrachtgever het eindproduct dat je wenst. Het schrijven van een briefing lijkt soms een saaie taak, maar is dus heel belangrijk. Hier zijn een aantal redenen voor:

  •  Door een briefing op te stellen maak je het creatieproces sneller en gemakkelijker.
  • De briefing zet jou (de opdrachtgever) en de content creator op één lijn. Jij weet beter wat je van content creator verwacht, de content creator weet beter wat er van hen wordt verwacht.
  • Door je gedachten en verwachtingen voor het product duidelijk op te schrijven, kun je je boodschap aanscherpen en je concentreren op de vraag hoe je het project en daarmee het orkest het beste kunt dirigeren.
  • De briefing zorgt voor een beter resultaat. Een briefing zorgt ervoor dat je de gewenste resultaten kunt definiëren. Zo bespaar je jezelf de teleurstelling (en de kosten!) van een ondermaats eindproduct. 

    De perfecte briefing schrijven? Volg de cursus briefing schrijven. Onze cursussen worden gegeven door meesters in het vak.

 Wanneer schrijf je een creatieve briefing?

Een project aangaan zonder een briefing op te stellen is als vliegen zonder instructies: probeer het maar niet. Bij het produceren van een creatief product zijn instructies een essentiële eerste stap.

Bij onder andere de volgende creatieve producten is een creatieve briefing belangrijk:

  • Brochures
  • Websites
  • Video’s
  • Foto’s
  • Advertenties (radio, tv, sociale media, drukwerk)
  • Logo’s en ander (merk)marketingmateriaal
  • Blogs en artikelen
  • Boeken/eBoeken

Wat schrijf je in een creatieve briefing?

Hoewel elk creatief product en daarmee elke creatieve briefing anders is, zijn er een aantal onderdelen essentieel. Het gaat om de volgende onderdelen:

Algemeen

  • Naam van het project.
  • Projectverantwoordelijken en contactgegevens.

Opdracht

  • Opdrachtomschrijving: omschrijf in één zin wat de concrete opdracht is.
  • Bedrijf: geef een inhoudelijke omschrijving van het bedrijf, het merk of de persoon waar de opdracht voor wordt gemaakt.

Doelgroep en boodschap

  • Doel: wat is het doel van het product? Wat kan het voor de doelgroep betekenen?
  • Missie: wat moet er met het product worden overgebracht op de doelgroep? Wat is de boodschap van het product?
  • Doelgroep: voor wie wordt het product gemaakt? Wees specifiek. Deel indien mogelijk ook demografische gegevens.

Uitwerking

  • Vorm: hoe moet het product er uit komen te zien? Wat is de lengte? Wat voor type bestand gaat het om?
  • Huisstijl: met welke ontwerpeisen moet rekening worden gehouden? Denk aan logo’s, kleuren, typografie, formaat, etc.

Budget

  • Is er een budget voor de opdracht?

Planning

  • Wat is de startdatum? Wat is de deadline?
  • Zijn er ook tussentijdse deadlines? Conceptversies die bekeken moeten worden?

Overige notities

  • Zijn er nog overige opmerkingen? Hoe meer richting je kunt geven, hoe beter. Zijn er bijvoorbeeld voorbeelden die je kunt laten zien? Best practices?

Meer tips nodig voor het schrijven van een briefing?

Volg dan nu onze cursus Briefing schrijven!