Wat houdt ‘Storytelling’ precies in?

Eigenlijk betekent het natuurlijk gewoon ‘Het vertellen van verhalen’, maar storytelling verwijst inmiddels naar veel meer. Storytelling wordt toegepast in organisaties, bedrijfsleven, leiderschapsontwikkeling, marketing, communicatie, zorg, onderwijs, advocatuur, coaching, en nog veel meer. De term verwijst naar meer dan alleen verhalen vertellen. Storytelling is eerder een totaalpakket voor interne en externe communicatie, voor het achterhalen van drijfveren en identiteit: Wie zijn we? Waar komen we vandaan? Wat staat ons in de weg? Waar gaan we voor en waar staan we voor?

Storytelling kent een set aan methodieken en technieken om verhalen op te halen, te componeren of te schrijven en te vertellen, waarbij de wetmatigheden van een verhaal leidend zijn. Hoe is het ooit begonnen? Wat is de drijfveer? Wat de essentie is of het bestaansrecht van deze organisatie? Waar verlangt iemand naar? Wat is het hogere doel? Waar vinden we hulp? Welke drempel moeten we overschrijden? Wat is het obstakel dat ons weerhoudt te worden wie we zijn?

Als we storytelling inzetten binnen zakelijke communicatie, gaat het om veel meer dan dat ene grote verhaal. Juist de persoonlijke, echte verhalen, de voorbeelden maken het verschil.

Waar kun je als storyteller in de zakelijke communicatie tegenaan lopen?

Dat mensen tegen je zeggen: we willen storytelling graag gebruiken om ergens een mooi gelikt verhaaltje van te maken. Natuurlijk gaat het erom dat je een goed verhaal maakt, maar daarvoor moet je ook op zoek naar schaduwkanten, de historie, daar waar het schuurt, de onderstroom… Een goed verhaal gaat altijd over verandering, over hoe problemen zijn opgelost of hoe de dienst of het product een probleem oplost voor de klant. Dus moet je op zoek naar conflicten en contrasten.

Waar je ook tegenaan kunt lopen is dat het bedrijf of de dienst zichzelf als de held in het verhaal zien. (Borstklopperij… ‘Kijk eens hoe bijzonder wij zijn…’). Terwijl het altijd gaat om hoe de dienst, het bedrijf of het product een probleem voor de klant of de gebruiker oplost. Goede storytelling zorgt ervoor dat de klant (de leerling, de burger, de gebruiker) de held kan worden in zijn eigen verhaal.

Wat leren de cursisten van de cursus Corporate storytelling?

Hoe je kunt inspireren in plaats van informeren. Hoe je mensen je verhaal intrekt, hoe je met metaforen werkt, hoe je kernboodschap bepaalt. Hoe je verhalen vertelt over schijnbaar saaie onderwerpen.

Wat is de belangrijkste les die jij hebt geleerd?

Dat een verhaal altijd een verandering beschrijft. Je kunt dus nooit een story maken over een aantal feiten. Voor een goed verhaal moet je dieper duiken, graven, op zoek naar drijfveren, pijnpunten en keerpunten.