Met de perfecte pitch steel je harten en verkoop je ideeën. Maar wat is een pefecte pitch? Hoe breng je jouw idee goed over op een ander? Wij geven je 5 tips om jouw ideeën ijzersterk over te brengen en van je pitch een succes te maken. Lees snel verder!

1. Kom snel ter zake

Kom snel ter zake. Niet voor niets is dit tip nummer 1. Het is namelijk een vaststaand feit dat de aandachtsspanne korter en korter wordt. Of het nu gaat om het lezen van deze blog, het lezen van een boek of het kijken van een documentaire. Verspil geen tijd. Geef snel en bondig een overzicht van jouw idee; dan heb je meer kans om de aandacht van je luisteraar vast te houden.

2. Zoek online naar voorbeelden

Kijk af bij anderen! Normaal gesproken niet helemaal de bedoeling, maar om inspiratie op te doen mag het altijd. Er zijn online tal van elevator pitch voorbeelden te vinden. Vergeet ook zeker niet een of meerdere afleveringen te kijken van Dragons Den, een televisieprogramma dat draait om pitchen. Gegarandeerd heb je daarna een beeld van wat wél en wat níet werkt.

Wil je beter leren pitchen? Geef je op voor onze cursus pitchen (like a boss) of de 1-daagse training!

3. Maak jouw pitch drielaags

In het boek How To Pitch An Idea komt expert Scott Berkun met de volgende tip. Creëer bij het voorbereiden van je pitch drie niveaus: 5 seconden, 30 seconden en 5 minuten. 

  1. In de 5-secondenversie leg je in één zin uit waar je zin om draait. Wie ben jij in één zin? Of wat is jouw idee in één zin? Door hier goed over na te denken leer je wat jouw unique selling point is. En waarom degene voor wie je pitcht niet om jou heen kan. 
  2. Vervolgens focus je je op de 30-secondenversie. Hierin leg je uit hoe je jouw plan gaat realiseren. Je geeft nét voldoende interessante details om je luisteraar een beter beeld te geven van wat je voorstelt. Maar laat ze ook achter met vraagtekens. Laat het kriebelen. Het enthousiasme borrelen. 
  3. Als je een 5- en 30-secondenversie van jouw pitch hebt gemaakt, kun je het uitbreiden naar 5 minuten. Ook als jouw uiteindelijke pitch een korte elevator pitch zal zijn, kan dit helpen. Mochten je luisteraars na afloop dan vragen hebben over jou of jouw concept, heb jij direct een antwoord klaar!

4. Wees vragen voor

Voor de 5-minutenversie die je zojuist gemaakt hebt, heb je al nagedacht over belangrijke vragen. Om er klaar voor te zijn als ze worden gesteld. Maar als je al weet dat een vraag zeer waarschijnlijk wordt gesteld, waarom anticipeer je er dan niet direct op? “Ik weet wat je nu waarschijnlijk denkt…” of “Je zal wel denken” zijn perfecte zinnen om de aandacht van het publiek te trekken. Je geeft jouw publiek het vertrouwen dat je er goed over nagedacht hebt. Daarnaast neem je meteen alle twijfel weg.

5. Herhaal, herhaal en herhaal, maar herhaal niet

Je wilt dat jouw boodschap blijft hangen. Zorg er dus voor dat die korte, 5-secondenversie van je pitch iets weg heeft van een geweldige marketingslogan. Deze slogan mag je best een aantal keer herhalen, zolang het maar relevant is en naadloos in je verhaal past. Herhaling is de sleutel… maar bij te veel gebruik breekt hij wel af.

Meer leren?

Echt een ster worden in pitchen? Schrijf je in voor de cursus Pitchen (like a boss)!