1. Wat houdt storytelling in?

Storytelling is een verzamelnaam voor het vinden, vormen en vertellen van verhalen, vaak in een toegepaste vorm, dus bijvoorbeeld bij interne en externe communicatie. Men maakt gebruik van literaire technieken om een grotere impact te hebben.

2. Wat heb je vanuit zakelijk oogpunt aan storytelling?

Binnen zakelijke communciatie kun je veel leren van de wetmatigheden van een goed verhaal. Verhalen – mits goed verteld – kunnen een wereld van verschil maken en mensen direct in het hart raken. Terwijl feiten en cijfers of obligate boodschapen vaak het ene oor in en het andere uit gaan, vooral in tijden waarin we toch al blootgesteld zijn aan informatiebombardement.

3. Wat kun je leren van storytelling?

Hoe je naar een punt toe kunt werken, hoe je kunt structureren, hoe je verhaalopbouw zo in kunt zetten dat de inhoud helder naar voren komt. Kortom: hoe je narratieve technieken heel bewust kunt hanteren.

4. Kun je een voorbeeld geven van een bedrijf dat een goed verhaal vertelt?

Ik vind dat IKEA het goed deed: Aandacht maakt alles mooier. Vaak begint het met zo’n kernbelofte, die moet je vervolgens laden met verhalen van klanten en ontwerpers. Als je dat goed doet, wordt duidelijk waarvoor zo’n bedrijf op aarde is,  wat het bestaansrecht is van een organisatie. Google heeft mooie reclamefilmpjes waaruit blijkt hoe de zoekmachine helpt bij het verbinden van mensen. Dan gaat het niet om: ‘kijk eens hoe goed wij zijn,’ maar om: ‘dit is hoe we onze rol zien in de wereld van nu.’

5. Hoe zet jij je dramaturgische achtergrond in bij  storytelling?

Ik zet mijn kennis en ervaring met betrekking tot verhaalopbouw, karakterisering, beeldspraak en symboliek in. Ik laat mensen voorbeelden zien van goede storytelling, vaak gewoon uit de wereld van fictie. Verhalen maken is een vak, en daar moet je vaak nog het een en ander over uitleggen.

Wil jij ook je het verhaal van jouw bedrijf zo goed leren vertellen als Google of IKEA? Schrijf je hier in voor de cursus Corporate Storytelling.