Commercieel schrijven

Met commerciële teksten wil je de aandacht van lezers trekken en ze vervolgens tot een actie bewegen. Dat vraagt om meer dan het schrijven van heldere teksten. Kruip in de huid van je doelgroep: wat zijn hun behoeftes en belangen? Benadruk wat de meerwaarde is van je product of dienst voor de lezer.

In deze online cursus leer je om je doelgroep aan te spreken in een aantrekkelijke en wervende stijl. Hoe bouw je een betoog op, hoe doseer je je argumenten? Hoe weet je lezers te raken? Wat helpt zijn overtuigingstechnieken uit de psychologie om mensen tot gewenst gedrag te verleiden. In de cursus leer je commerciële teksten te schrijven voor verschillende (online) media. Van brochures tot websites, van snippets tot call-to-actions.

Waarom?

Als organisatie wil je met je teksten niet alleen je doelgroep(en) informeren, maar ze ook tot actie aanzetten. Denk aan het aanvragen van informatie, het downloaden van een whitepaper, het abonneren op een podcast of het kopen van een product.

Voor wie is de cursus Commercieel schrijven?

Tekstschrijvers, redacteuren, communicatie- en marketingmedewerkers, die aantrekkelijke en doelgroepgerichte teksten moeten schrijven en hun lezers tot een zakelijke actie willen bewegen.

Studieprogramma

Week 1:

Bepaal je strategie: wat wil je met je teksten bereiken? Welke conversies wil je online behalen? Maak je doelen meetbaar. Voor wie en voor welke media zijn de teksten bedoeld? Commerciële teksten voor brochures en nieuwsbrieven vragen een andere aanpak dan teksten voor websites en sociale media. 

Week 2:

Over tekstopbouw: oefenen met het AIDA-model en varianten. Formuleren van verkoopargumenten (USP’s) en koopargumenten (user benefits). Wanneer pas je harde of zachte CTA’s (call-to-actions) toe?

Week 3:

Oefenen met helder en aantrekkelijk formuleren. Adviezen voor wervende stijlmiddelen. Over koppen en krachtige binnenkomers. Toepassen van technieken van beïnvloeding, denk aan nudging en het inspelen op verliesaversie.

Week 4:

Hoe commercieel verkeer naar de website bevorderen? Schrijven van uitnodigende zoekresultaten (snippets) die hoog scoren in de zoekmachine. Schrijven van berichten en updates (met hashtags en smileys) op sociale media waarmee je lezers naar je site verleidt.

Leerdoelen

  • Je weet hoe je een schrijfstrategie opzet om commerciële doelen te halen
  • Daarnaast leer je gerichte stijlmiddelen en tekstmodellen toe te passen
  • Na afloop van de cursus kan je antrekkelijk en wervend formuleren
  • Ten slotte weet je hoe je beïnvloedingsprincipes kunt inzetten

Praktische informatie

Inloggegevens / online leerplatform

Nadat je je inschrijving voltooid hebt, ontvang je een bevestiging. Vervolgens ontvang je een dag voor aanvang van je cursus de inloggegevens voor het cursussysteem. Met jouw inloggegevens krijg je toegang tot het interactieve platform. Hier is alle informatie en uitleg over de cursus te vinden. Ook kun je van hieruit berichten sturen naar je tutor en medecursisten. Je volgt de cursus in je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Opzet en duur van de cursus

De cursusweken lopen van woensdag tot en met dinsdagavond. Daarbij zijn er iedere week een aantal opdrachten. Je kunt hieraan werken waar en wanneer je wilt. Daarna kun je jouw opdrachten uploaden op het platform. Dan is het zichtbaar voor tutor en medecursisten. Je ontvangt feedback van de tutor en je kan reageren op het werk van jouw medecursisten.

Studiemateriaal

Omdat het een online cursus is, hoeft geen aanvullend studiemateriaal aangeschaft te worden.

Studiebelasting

De gemiddelde studiebelasting ligt rond de drie tot vier uur per week.

Aanvangsniveau

Voor alle Editio cursussen wordt uitgegaan van HBO denk- en werkniveau.

  • Beginner: Degene die niet eerder actief bezig is geweest met schrijven en geen schrijfcursussen heeft gevolgd.
  • Gevorderd: Degene die al bezig is met schrijven en/of een of meerdere schrijfcursussen heeft gevolgd.
  • Ervaren: Degene die regelmatig schrijft, een of meer schrijfcursussen heeft gevolgd en/of heeft gepubliceerd in tijdschrift of boek.

Groepsgrootte

Lesgroepen zijn nooit groter dan tien deelnemers om kleinschaligheid te waarborgen. Hierdoor heb je intensief contact met medecursisten en met jouw tutor.

Cursusduur

4 weken

Soort cursus

Online

Prijs

€495 ,-

Tutor

Meer informatie?

Categorie
Branding
Onderwerp
Commercieel schrijven
Duur cursus
4 weken
Prijs
€495

Vrijgesteld van btw.

Persoonlijk advies: Bel 020–6208056

Hoe schrijf je een commerciële tekst die de lezer aanzet tot actie? Leer commerciële teksten schrijven voor verschillende (online) media. Een must voor iedereen die doelgroepgerichte teksten wil leren schrijven.

Persoonlijk advies: Bel 020-6208056

Startdata

Deze cursus heeft geen vaste startdatum. Gebruik het formulier om je in te schrijven. De startdatum wordt in overleg vastgesteld.

Inschrijven

  • In jouw tempo, interactief
  • Ervaren schrijvers als tutor
  • Persoonlijke begeleiding
  • CRKBO-geregistreerde onderwijsinstelling
Veilig en snel betalen met
Online betalen via uw eigen bank

Inschrijfformulier: Commercieel schrijven

"Corporate Storytelling: Deze cursus heeft mij met veel plezier leren schrijven. Ik ben mij nu bewuster van de opbouw, de held en het motorisch moment in een verhaal. Daarbij kan ik kritischer teksten bekijken en aanpassen naar een verhaal dat mensen raakt. Dit is heel waardevol - zeker ook in mijn werk. "

Gerard Kraay